Komplexné protipovodňové riešenie pro obce, mesta a veľké areál
Táto časť je zameraná najmä pre projektantov a zástupcov miest a obcí.
Dozviete sa tu predovšetkým podrobnejšie informácie o našom systéme, ktoré by Vám mali byť nápomocné pri Vašom plánovaní aj rozhodovani. Mobilné protipovodňové steny a hradenie prejazdov sú protipovodňovej ochrany, ktoré sa budujú v dlhšej línii, ktorá tvorí rovinu medzi chránenou a nechránenú oblastí. Obvykle sa budujú pozdĺž toku riek alebo potokov, ktoré prechádza obývanou časťou miest. Z tohto dôvodu sa jedná o ochranu územných celkov, nie jednotlivých budov. Pretože sa jedná o rozsiahle projekty, je nutná súčinnosť zástupcov obce, zástupcov povodia riek, projektantov a investora. Protipovodňová ochrana sa v takomto prípade rieši komplexne, čo sú napríklad podzemné železobetovové steny v kombinácii s mobilnými prvkami, zemné valy, uzávery kanalizácií, prečerpávacie stanice atď
Protipovodňové steny
Jedná sa o mobilné hradenie, ktoré vytvoria ľubovoľne dlhú zvislú stenu, schopnú zadržať povodňovú vlnu. Tvoria ju dve hlavné základné časti : pevné, trvalo zabudované základy a vlastné mobilné hradenie. Základom všetkého je podzemná stena, chrániaci územie proti spodnej vode, ktorá sa pri povodni dvíha súčasneň s hladinou vodného toku. Jej hĺbka je závislá na podložie a následné predpokladanej výške hradenia. K armatúre podzemné steny sú uchytené trvalo osadené diely mobilného hradenia - bočné vedenie, - kotevné dosky - variantne spodne dosadacie prahy. Bočné vedenie slúži k napojeniu mobilného hradenie na trvalé stavby a múriky . Kotevné dosky slúži na uchytenie mobilných stĺpikov tzv stlpice. Medzi kotviacími doskami môžu byť oceľové, alebo kamenné prahy, alebo rovná, hladká betónová dosedacia plocha, na ktorú sa potom skladajú vodorovné hradidla. Všetky trvale osadené diely sú vyrábané z kvalitných nerezových ocelí. Mobilné hradenie je často umiestnené na pevnú stenu, ktorá tvorí prirodzenú protipovodňovú ochranu.
Konštrukcia protipovodňových stien
Mobilné diely hradenia tvorí stlpica, hradidla a sťahovacie zariadenie. Stlpice sú z ocele, zvárané stĺpiky sú tvaru H, do nich sa zasúvajú hradidla . Vo zvislom smere majú profilové tesnenia. Povrch je chránený žiarovým zinkovaním. K pevným kotviacim doskám sa upevňujú pomocou skrutiek. Vyrábané sú pre tri typy hradidiel : šírky 50 , 90 a 100 mm. Výškaochrany je vždy násobkom výšky zvoleného typu hradidla . Najvyššie stlpice sú 6.270 mm vysoké . Stlpice do výšky 2.600 mm vyrábame bez postranných podpier. Vyššie stĺpice sú dodávané s podperou . Hradidla sú duté, zo zliatiny hliníka AlMgSi0 , 7. Jedná sa o pretláčané profily rozmerov 50 / 215 , 90 / 165 , 100 / 200 a 150 / 200 mm. V spodnej časti sú opatrené profilovým tesnením EPDM . Používajú sa v rôznych dĺžkach , väčšinou do 3.600 mm . Dlhšie sa s ohľadom na skladovanie a manipuláciu nepoužívajú . Výber jednotlivých typov je potom závislý na rozvore stlpice a výške hradenia . Aby hradidla medzi sebou dokonale tesnili, montujú sa na stlpice a bočné vedenie sťahovacie zariadenia, pomocou ktorých sú jednotlivé hradidla stiahnuté . Pokiaľ nie je súčasťou hradenia spodný tesniace prah, používa sa na spodnej hradidlo dodatočné prahové mikroporézné tesnenia, schopné vyrovnať aj väčšie nerovnosti do 15 mm . Hradenie tohto typu, okrem toho, že zaručuje maximálnu tesnosť a spoľahlivosť má aj mnoho ďalších predností . Na miestach, kde sa inštaluje sú trvalo osadené diely takmer neviditeľné. Sú zasadené do terénu tak, že si ich človek ani nevšimne . Montáž mobilných dielov protipovodňových stien je jednoduchá, rýchla a môže ju vykonávať každý nezaškolený človek . Mobilné časti hradenia nevyžadujú žiadnu mechanizáciu . Hradidla sú pri rovnakých dĺžkach vzájomne zameniteľné a pri montáži je nemožne ich zle usadiť. Pevné časti nevyžadujú vďaka použitým prvotriednym materiálom žiadnu údržbu . Mobilné diely protipovodňových stien je možné ľahko uskladniť. Hradidla bývajú uložené vo zväzkoch a stlpice v skladovacích paletách. Pre rýchlejšiu montáž sa môžu pomocou vysokozdvižných vozíkov nakladať na dopravné prostriedky . V priebehu skladovania nevyžadujú nie je potrebná žiadna údržba, len vizuálna kontrola . Stĺpica ( zvislý stĺpik ) tvorí hlavnú nosnú časť celého zariadenia . Pomocou skrutiek sa prichytí ku kotevnej doske . Stlpica sú žiarovo zinkované oceľové zvárance . Vďaka tejto technológii sa dajú ľahko dimenzovať pre rôzne výšky hradenia a zaťaženia . Žiadnu prekážkou nie sú ani akékoľvek pôdorysné lomy v líniách hradenia alebo iné nar. výškové rozdiely, alebo prechodové diely medzi komunikáciou a betónovou múrikom . Východiskovým materiálom pre výrobu stĺpic je oceľ , vysoko pevnostná oceľ, alebo hliník . Dodávame aj stĺpice z kompozitných materiálov . Pri výškach hradenia nad 2,6 m sa ku slupicam osádzajú podpery . Pri výškach hradenia 2,0 - 2,6 m osadzujeme podpery podľa priania zákazníka a podľa spôsobu vyhotovenia základového pása . Podpery sú oceľové zvarence ktoré zlepšujú stabilitu stlpice a rozširujú použiteľnosť hradenia aj pre vyššie protipovodňové steny . K stlpicam sú pripevnené pomocou čapov . Sú povrchovo upravené v rôznych odtieňoch ( podľa typu) , čo v praxi zjednodušuje orientáciu pri stavaní protipovodňových stien . Hradidla sú vodorovné prvky , ktoré sa vkladajú medzi bočné vedenie stlpic . Sú vyrobené z hliníkového ťahaného profilu , čím dosahujú výborné mechanické vlastností pri nízkej hmotnosti . Typ hradidla sa volí v závislosti na požadovanom zaťažení a dĺžke hradidla . Hradidla sú vodorovné prvky , ktoré sa vkladajú medzi bočné vedenie stlpic . Účelomjevertikálnyzaisteniehradidiel.
Mobilné diely :
Stĺpica Podpera Hradidlo Uťahovaciezariadenie
.Podrobné info sú na : https://www.ivar-slovensko.sk/sk/Komplexne-protipovodnove-riesenia.html